27 mai 2014

Sinnasauer

Mor og sønn har fått seg like klær
I vinter kom jeg over de fantastiske sinnasauene til Pinneguri og måtte jo bare strikke en til Olav. Jeg gikk en tur på Husfliden og kjøpte Finullgarn.
Olav sin genser
Genseren var morsom å strikke og jeg synes det er veldig flott at den er litt lenger bak. Da jeg var ferdig med genseren, så hadde jeg noen nøster igjen. Det var ikke noen vits å fylle opp lageret mitt med enda mer garn, så da var det bare å sette igang å strikke en jakke til meg selv også. Jeg måtte selvfølgelig fylle på med enda mer garn (jeg hadde ikke kjøpt så mye ekstra garn til barnegenseren), men det var det verdt.
Min jakke
Sinnasaujakken er strikket ovenfra og ned. Det har jeg aldri gjort før, og det var veldig morsomt. Den er også innsvinget i livet, noe jeg heller ikke har strikket før. Fordelen med at den er strikket ovenfra og ned er at det er lett å prøve den underveis slik at man får den i akkurat den størrelsen man selv vil.

Her har jeg heklet en kant før jeg klippet opp og sydde inntil på baksiden. 
Til sist utfordret jeg meg selv ved å ikke finne frem symaskinen før jeg skulle klippe den opp, men i stedet heklet jeg to kanter og klippet i mellom. I følge Pinneguri så skal det gå bra i klippe i strikketøy som er strikket i ren, ubehandlet ull. Det skyldes at denne ullen har mothaker og at maskene derfor henger seg fast i hverandre. Jeg syntes likevel at det var litt skummelt å skulle klippe uten noen sikring, så da ble det en heklekant. Syntes det ble en fin kant på innsiden av jakkestolpene med denne løsningen.

Nærbilde av sinnasauene
Her er et nærbilde av sinnasauene som jeg egentlig ikke synes ser så veldig sinna ut.

Ingen kommentarer: