18 desember 2012

Bondegårdsgenser

Siden bilgenseren til Olav er blitt i minste laget, fant jeg ut at jeg måtte strikke en ny genser til ham. I og med at traktorer er det største, beste og mest fasinerende i hele verden for en to åring, så måtte det jo bli noe med traktorer. Jeg vurderte lenge å strikke en tilsvarende genser som bilgenseren bare med traktorer i forskjellig farge, men så fant jeg ut at jeg heller ville strikke en helt annen genser. Og her er resultatet:
Jeg tok utgangspunkt i Nøstebarn sin bestefargenser i 2-trådsgarn denne gangen også og brukte rester av Nøstebarngarn og Finullgarn. Mønsteret har jeg tegnet selv på rutepapir, men noen diagrammer er sterkt inspirert fra mønsteret til Gråtassgenseren. Og jeg strikket den i størrelse 4 år, med litt ekstra lengde på ermer og bol.
For å unngå for lange fargeskift bak, så valgte jeg å brodere en del detaljer. Hjulene på traktoren er brodert på med maskesting, manen og halen til hesten er brodert på med plattsøm og hestens øyne er franske knuter.
Opprinnelig plan var at sauene skulle være på en grønn gresslette, men jeg gikk tom for garn. Så da ble det solnedgang i stedet. På endene har jeg brodert øyne og nebb med maskesting.
Kyrne er ikke brodert i det hele tatt, men jeg har snurret garnet flittig på baksiden. Passet også på at snurrene ikke ble på samme sted på to omganger etterhverandre, for da synes det ofte på forsiden.
Knappene er selvfølgelig traktorknapper. De har jeg kjøpt hos Buttons by Robin.
Og den siste lille detaljen er fletter som går oppover begge ermer opp til halsen. De er selvfølgelig strikket i motsatt retning på hvert erme.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med resultatet. Det eneste er at jeg synes den stikker litt, men jeg regner med at det gir seg når jeg har vasket den flere ganger.

4 kommentarer:

Pinneguri sa...

Du er så flink! Og tålmodig, all den etterbroderinga, gosh. Enda en superflott genser :D

torirot sa...

Denne var jo også superkul!

Bodil sa...

For ein kul gensar. Den vil eg tru blir populær. Ynskjer deg ei god jul :)

Felisi sa...

Fantastisk herlig genser! Også så mye jobb du har hatt med den...

Jeg har sett kommentaren i bloggen min om at du ønsker deg strikketøymappe med bamser på, men det er så vanskelig å finne noe fint bamsestoff... Men jeg leter videre og gir et pip hvis jeg finner noe :)