31 oktober 2006

Alpakka julegaver


Jeg har strikket min første Odessa! Hadde ikke perler, så den ble helt enkel. Kjempemorsomt mønster å strikke, og luen sitter godt på hodet. La opp 120 masker og strikket til den var 16 cm før jeg begynte på fellingen. Den er strikket i dobbel tynn alpakka fra Du store alpakka med pinne nr 3,5. Hadde igjen litt garn etter luen(kjøpte to nøster), så da ble det nok til et par pulsvanter med samme mønster også. Jeg la opp 40 masker med enkelt garn, strikket 5 omganger 3 rett, 2 vrang og 40 omganger med odessa mønsteret. Deretter strikket jeg en omgang rett før jeg felte av. De ble litt i trangeste laget til meg, men det er svigerbestemor som skal få de i julegave, og hun har tynnere håndledd enn meg.

I've knitted my first Odessa! I didn't have any pearls, so it's a plain hat. The pattern was fun to knitt, and the hat fits perfectly. I cast on 120 stitches and knitted until the hat was 16 cm long before I started the decreases. The hat is knitted in double thin alpaca from Du store alpakka on pins nr 3,5. I had some yarn left after the hat(I bought 2 balls), so I decided to knit two pulsewarmers in the same pattern. I cast on 40 stitches(I used only one thread of yarn on these), knitted 5 rounds of k3, p2 and 40 rounds of the odessa pattern. Then I knitted one round before I casted off. They are a bit small for my hands, but I'm giving them to my grand-mother-in-law for Christmas and she has smaller hands than I.



Jeg hadde litt alpakka garn liggende etter at jeg strikket noen luer i fjor. Disse pulsvarmerne er strikket etter et mønster som heter Fru Espelid. Det er opprinnelig et engelsk mønster så vidt jeg vet, men jeg vet dessverre ikke hva de heter på engelsk. Dette paret ble litt lite, så hvis jeg skal strikke et par til, blir det nok litt lenger.

I had some leftover yarn from some hats I knitted last winter. These pulsegloves is knitted after a pattern called Fru Espelid. I think it's a translation from an english pattern, but I dont know the name of the original. This pair became a bit short, so I think the next pair will be a bit longer.

Ingen kommentarer: