19 desember 2006

Juleforberedelser

Nå har jeg reist til Oslo og mamma på juleferie. Og der ble jeg møtt av en kg pepperkakedeig. (Jeg som syntes jeg hadde bakt nok i Verdal før jeg reiste...) I fjor skulle søstern min, sønnen og stesønnen hennes bake pepperkaker hos mamma, men mamma var litt dårlig akkurat da, så søss hentet deig og former og bakte hjemme i stedet. Det var jo greit det, bortsett fra at pepperkakeformene i år er sporløst borte! Ingen vet hvor de er og vi har lett overalt.

Vel, hva skal man gjøre når man har pepperkakedeig men ikke former? Jeg kom frem til to alternativer: enten lage sirupssnipper eller pepperkakehus. Mamma hadde allerede kjøpt inn et ferdig pepperkakehus(det kjøper hun hvert år), så da hadde kanskje sirupssnipper vært den naturlige løsningen? Nei, det er jo så kjedelig å bake. Så i dag morges satte jeg meg ned og tegnet en pepperkakehusborg! Alle delene ligger på risten bak på bildet. Det ble mange deler, og jeg er litt nervøs for monteringen, men jeg tror det blir flott. Satser på å montere i kveld, så da kommer det nok et nytt bilde.

Hadde igjen litt deig etter at alle deler var ferdig, så da fant jeg ut at jeg kunne bruke sandkakeformene som utstikksformer. Det ble da ganske fint det også?


I går fikk jeg endelig montert sjørøvergenseren Henrik skal få i julegave. Jeg strikket den i sommer, så det var sannelig på tide å få den montert. Ting tar litt tid når man ikke har egen symaskin. Det står høyt på ønskelista mi til 30 års dagen neste år!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så gøy og designe sitt eget pepperkakehus. Det blir nok kjempestilig.
Ønsker deg og familien en fredelig jul
Mettepia

Anonym sa...

SÅ stilig genser! Tenker den falt i smak..